Vedlegg 1. Yrkesetiske regler for NHA

Medlemmer i Nordic Healing Association er forpliktet til å vedlikeholde god praksis. Det etiske regelverket poengterer essensielle elementer for god etisk praksis. Alle klienter skal forvente en høy standard fra deres healer. For å sikre at dette oppnås forplikter medlemmer i Nordic Healing Association seg til å arbeide i samsvar med yrkesetiske regler.

Medlemmene skal være bevisste på sine personlige og profesjonelle begrensninger:

Personlig - i forhold til å vedlikeholde egen helse og velvære, slik at de er i stand til å praktisere som Nordic Healing Association healere. Hvis dette ikke er tilfelle, forventes healere å opphøre fra å praktisere inntil helsen og velværet tillater det. Klienter skal tilbys alternativ støtte i slike perioder.

Profesjonell - med hensyn til om healerens erfaring er tilstrekkelig for å møte klientens forventninger. Når dette ikke er tilfelle, skal klienter henvises til andre passende tjenester, for eksempel mer erfarne healere, psykologer og andre spesielle tjenester. Healere skal være sensitive over for muligheten at enkelte klienter har behov for mer psykologisk støtte enn det som er normalt innenfor healing. I slike tilfeller bør healere henvise klienter til passende behandling, slik som klientens fastlege, psykoterapi, psykologstøtte og/eller andre behandlingstilbud.

Medlemmer i Nordic Healing Association skal:

1. Respektere ethvert menneskes verdighet, integritet og deres rett til egen besluttsomhet, og ivareta taushetsplikten (§§21-25 helsepersonelloven. Jf. § 4 Lov om alternativ behandling) til enhver tid, uavhengig av klientens kultur, religion og etnisk opprinnelse.

2. Handle med integritet, uavhengighet og upartiskhet i henhold til vedtektene og etisk regelverk.

3. Representere seg selv, sine kvalifikasjoner og erfaringer med ærlighet og handle med de beste hensikter. Eventuelle henvisninger til andre behandlere skal kvalitetssikres. Healeren står faglig og personlig ansvarlig for sine handlinger og vurderinger i yrkesutøvelsen, og skal kun praktisere healing innenfor egne grenser med hensyn til kompetanse, kvalitet og de høyeste mulige standarder. Drive virksovmheten på en forsvarlig måte, og holde seg oppdatert innen fagområdet.

4. Tar saken direkte opp med den det gjelder, dersom en NHA healer får kjennskap til faglig uskikkethet hos en kollega eller samarbeidspartner. Fører ikke dette frem, skal saken meldes til vedkommendes overordnede. Fører ikke dette frem, skal saken meldes til Nordic Healing Associations Kvalitets- og klageorgan som kan fatte vedtak om å utelukke eller ekskludere medlemmer som har drevet virksomhet i strid med NHA - regelverk. Unngå å bringe medlemmer i NHA og healere som faggruppe i vanry.

5. Handle som ambassadører for NHA og healing som fag. Healing blir tilbudt, som en profesjonell og effektiv metode, hvor intensjonen er helsefremmende arbeid overfor mennesker og organisasjoner.

6. Føre og oppbevare klientjournal etter retningslinjer som gjelder for annet helsepersonell, jf. § 4 i lov om alternativ behandling. Informasjon om klienterbehandles i samsvar med lov og forskrift om personvern (§§ 1-3).

7. Respektere klientens valg av andre behandlingsmetoder og terapeuter, samt variasjonene på de forskjellige behandlingsmetoder i tilsvarende yrker.

8. Informere klienten om at healing ikke erstatter kvalifisert medisinsk behandling. Oppfordre klienter til å oppsøke autorisert helsepersonell for faglig vurdering av sykdommer og symptomer. Jf. §§ 5-7 i lov om alternativ behandling.

9. Påse at kommunikasjonen mellom klient og NHA healer ivaretas på en forsvarlig måte. Healerens arbeid med klienter kan innebære en nær kroppslig kontakt, som ikke må misbrukes.

10. Sikre at klientens forventninger er forstått av begge parter. Behandlingen skal bygge på prinsippet om klientens rett til medbestemmelse.

11. Informere klienten på forhånd om behandlingens karakter, tidsbruk og kostnader.

12. Informere og orientere klienter om medlemskap i NHA, om organisasjonens etiske regelverk og om muligheten for klagerett.

13. Markedsføre seg i henhold til markedsføringsloven for alternative behandlere, jf. helsepersonelloven §13 og §§ 3 og 8 i lov om alternativ behandling. Ved offentlig opptreden skal NHA healeren gjøre det klart om han/hun opptrer på vegne av seg selv, yrkesgruppen eller annen virksomhet.

14. Handle innenfor gjeldende lover og regler. Lov om alternativ behandling og lov om helsepersonell.